Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Μετάφραση

Τρίτη 6 Μαρτίου 2018

ΟΧΙ στη ΒΙΑ... ΝΑΙ στη ΦΙΛΙΑ!

Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού.

Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying) χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια κατάσταση, κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά, με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.


Το φαινόμενο της σχολικής βίας και της επιθετικής συμπεριφοράς τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα  έχουν πάρει ανησυχητικές διαστάσεις. Το οικογενειακό περιβάλλον, οι σχολικές συνθήκες καθώς  και τα χαρακτηριστικά των μαθητών παίζουν καθοριστικό ρόλο σε τέτοιου είδους εκδηλώσεις. Πολλές φορές τα παιδιά μεταφέρουν στο σχολικό τους περιβάλλον μια επιθετική συμπεριφορά που “έμαθαν” και  συνήθως περιθωριοποιούνται ως «κακοί» μαθητές/μαθήτριες και συχνά ένας τέτοιος μαθητής/τρια γίνεται ο “αποδιοπομπαίος τράγος ” της τάξης. Σε κάθε περίπτωση τα παιδιά τα οποία ασκούν βία εναντίον άλλων, οι λεγόμενοι, υπήρξαν πολλές φορές τα ίδια θύματα μιας βίαιης συμπεριφοράς είτε στο σπίτι είτε  στο σχολείο. Ωστόσο, αν τα παιδιά μάθουν έγκαιρα να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, μπορούν να ελέγχουν το θυμό τους και την πιθανή εκδήλωση βίαιης , επιθετικής συμπεριφοράς.

Με αφορμή τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας κατά της Σχολικής Βίας διαβάσαμε ένα το παραμύθι για τον σχολικό εκφοβισμό από την Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. : "Η Μόνα σε καινούριο σχολείο»


"Η Μόνα, η μικρή χελώνα, μετακόμισε πρόσφατα σε ένα καινούργιο σπίτι κοντά στη λίμνη του μεγάλου δάσους. Σήμερα είναι η πρώτη μέρα στο καινούργιο της σχολείο. Είναι αγχωμένη για το νέο της ξεκίνημα. Όταν έφτασε στο σχολείο ο γάιδαρος, ο διευθυντής του σχολείου την οδήγησε στην τάξη της να της γνωρίσει την καινούργια τη; δασκάλα και τους συμμαθητές της. Η δασκάλα της τάξης, η κουκουβάγια, και οι συμμαθητές της την καλωσόρισαν. Η πρώτη ώρα τελείωσε και τα παιδιά βγήκαν διάλειμμα. Καθώς περπατούσε η Μόνα μόνη της στον διάδρομο του σχολείου, την πλησίασαν ο λαγός, το αγριογούρουνο και η αλεπού και την κορόιδεψαν. Η Μόνα στενοχωρήθηκε πολύ όμως δεν τέλειωσαν όλα εκεί η συμπεριφορά κάποιων συμμαθητών της δυσκόλεψαν την παραμονή της στο σχολείο κι έτσι η Μόνα δεν ήθελε πλέον να πηγαίνει σχολείο πια. Τι ήταν αυτό που έκανε να αλλάξουν τελικά συμπεριφορά οι συμμαθητές της;

Τι ήταν αυτό που στενοχωρούσε τη Μόνα και δεν ήθελε να πηγαίνει στο σχολείο; Πως ένιωθε; 
- Της τσαλάκωναν την ψυχούλα της με όλα αυτά τα άσχημα που της έλεγαν.
Ποια ήταν τα συναισθήματά της;
-Λύπη
-Αγωνία
-Φόβος
-Τρόμος
-Πόνος...
Γιατί δε μιλούσε σε κανέναν γι αυτά που ένιωθε;
-Φοβόταν μην την χτυπήσουν, μην της κάνουν κακό, μην την κοροϊδέψουν...
Τι συνέβη και όλα άλλαξαν;
-Κατάλαβαν όλοι ότι είμαστε διαφορετικοί, σπουδαίοι και μοναδικοί και πως η ΑΓΑΠΗ είναι το μυστικό για να ζούμε όλοι χαρούμενοι κι ευτυχισμένοι.

Ζωγραφίζουμε δύο χελώνες και τις κολλήσαμε σε ένα χαρτόνι...







Σχεδιάσαμε δύο καρδιές μια για την κάθε μια χελώνα...


Είπαμε λόγια άσχημα στην Μόνα... Κάθε φορά που η Μόνα άκουγε μια άσχημη κουβέντα η καρδιά της σχιζόταν από τη θλίψη και τη στενοχώρια...







Όσο κι αν προσπαθήσαμε να την ισιώσουμε την καρδιά της δεν γινόταν όπως ήταν στην αρχή. 


Πήραμε τσιρότα και καλύψαμε τις πληγές αλλά η καρδιά και πάλι δεν μπορούσε με τίποτα να γιατρευτεί




Στη δεύτερη χελώνα είπαμε λόγια όμορφα και κάθε φορά που της τα λέγαμε έλαμπε από χαρά...




Κατασκευή Αφίσας: "Όχι στη Βία... Ναι στη Φιλία¨

«Θέλω μόνο να μ’ αγαπάς
Και όμορφα να μου μιλάς
Δεν θέλω να με χτυπάς
Δεν θέλω να με πονάς
Και την ψυχή μου να τσαλαπατάς»





Ζωγραφίσαμε εντυπώσεις από το παραμύθι.

























Γράψαμε το σύνθημά μας για την Παγκόσμια Ημέρα Κατά της Σχολικής Βίας. Το μάθαμε και το φωνάξαμε να ακουστούμε παντού:

"Όχι στις κλωτσιές, Όχι στις μπουνιές

Όχι στις βρισιές και στις Δαγκωνιές
Θέλω ένα σχολείο χωρίς Βία
Γεμάτο αγάπη και Φιλία."

Κατασκευή Αφίσας:

"Στο σχολείο μου θέλω... να παίζουμε όλοι μαζί - να μιλάμε όμορφα - να παίζουμε χωρίς φασαρία - να υπάρχει αγάπη - να παίζουμε μπάλα όλοι μαζί - να μην χτυπιόμαστε - να παίζουμε αγαπημένα - να είμαστε αγαπημένοι και μονοιασμένοι - να έχουμε πολλούς φίλους - να γελάμε πολύ - να κάνουμε αγκαλίτσες - να είμαστε όλοι φίλοι - να είμαστε χαρούμενοι - να παίζουμε ειρηνικά"
























Κατασκευάσαμε Αγαπούλες και Αγαπούληδες με το σύνθημά μας.




Παρακολουθήσαμε διάφορα βίντεο από το διαδίκτυο για τη σχολική βία. Συζητήσαμε και σχολιάσαμε τις εικόνες.


"Νίκησε τον Νταή χωρίς να τον αγγίξεις" όπου ένα παιδάκι αφηγείται, ζωγραφίζοντας σκηνές σχολικού εκφοβισμού,  τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά που δέχονται σχολικό εκφοβισμό αλλά και προτείνει τρόπους για την επίλυση τους χωρίς βία.


Προβληματισμός: "Τι θα κάνω αν δεχτώ βία και σχολικό εκφοβισμό" Αποφάσεις από τα παιδιά: "Δε φοβόμαστε… Θα μιλήσουμε σε κάποιον μεγάλο"